Zobrazit menu
MENU
Magazín o dávné a ještě dávnější historii

Vasa - největší chlouba Švédska se během 18 minut proměnila na historické ponížení

15.10.2024 > Středověk

Vasa měla být švédskou chloubou. Nejlepší, nejlépe vyzbrojenou, nejobávanější lodí. Zkrátka klenot švédského námořnictva. Po slavnostním vyplutí se však na hladině udržela pouhých 18 minut, než následovala jedna z největších potup pro švédské námořnictvo, i královskou rodinu.


Na příkaz krále Gustava II. Adolfa započala roku 1625 stavba monumentální lodi, která se měla stát vlajkovým plavidlem obávaného švédského námořnictva. Loď, kterou navrhl nizozemský stavitel Henrik Hybertsson, měla být opravdu monumentální. Stavba trvala 4 roky, pracovalo na ní několik set dělníků a značně zatížila rozpočet celého království. Velkou prioritou byla pro samotného krále, který ji pojmenoval po své dynastii - Vasa.


Vasa umístěná v muzeu.
Vasa umístěná v muzeu. , OneHungLow, CC BY-SA 3.0


Bohužel, přílišný zájem vládce měl i své stinné stránky. Během stavby byly plány neustále měněny, podle různých králových přání. Velkým problémem byl zejména abnormálně vysoký počet děl, který měl reprezentovat královskou moc. Vysoko umístěná děla vypadala sice efektně, ale měla značně nepříznivý vliv na stabilitu celého plavidla. Z tohoto důvodu bylo na dno umístěno množství kamenů jako balastní zátěž, která měla loď stabilizovat. Avšak tato kompenzace byla značně podceněna.

10. srpna roku 1628 loď slavnostně opustila přístav. V doprovodu dalších lodí vypálila poprvé a naposledy slavnostní salvu a vydala se na širé moře. Její platba trvala asi 18 minut, během kterých urazila vzdálenost 1,5 kilometru. Poté přišly první silnější poryvy větru při kterých se loď značně naklonila.

Osudnou se jí zřejmě staly otevřené střílny děl, které po slavnostní salvě nikdo nerozkázal uzavřít. Skrz ně začala do nakloněné lodi vnikat voda a plavidlo se začalo potápět. Na lodi zemřelo přes 30 námořníků. Paradoxní bylo, že hloubka v tomto místě činila pouze kolem 30 metrů, ale Vasa byla vyšší. I po potopení tak nad hladinu stále čněly vrcholky stěžnů a označovaly místo této tragédie.


Vasa po vyzvednutí z mořského dna.
Vasa po vyzvednutí z mořského dna. , Svenska: Pressens bildEnglish: Press photo, Public domain


Příběh Vasy je však unikátní ještě z jiného důvodu. V místě katastrofy jsou velmi specifické podmínky a lodní vrak se tak rozpadal nezvykle pomalu. Díky malé hloubce a dobrému stavu se tak roku 1961 podařilo velmi zachovaný vrak vyzvednout. Přesně 333 let po jeho potopení. Dnes má ve Stockholmu vlastní muzeum. Vasa tak nakonec opravdu slouží jako výstavní klenot námořnictva. Ačkoliv o několik staletí později a jen symbolicky.

Zdroj: wikipedia.org ; zoom.iprima.cz
Autor: Petr Němeček
Štítky:
Vstoupit do diskuze ()

Líbil se Vám článek? Sledujte nás
Přidat na Seznam.cz



Mohlo by vás zajímat

Ulrika Eleonora Švédská se vzdala trůnu, ale vděku se za to rozhodně nedočkala Ulrika Eleonora Švédská se vzdala trůnu, ale vděku se za to rozhodně nedočkala
Vánoční požár v Richmondském divadle. Největší katastrofa své doby Vánoční požár v Richmondském divadle. Největší katastrofa své doby
Kristina I. Švédská - královna odpovědná za krádež největšího českého pokladu Kristina I. Švédská - královna odpovědná za krádež největšího českého pokladu


Prosím, vypněte si blokování reklam na této stránce.

Pouze díky reklamě Vám můžeme přinášet zajímavé články jako tento


Zavřít